متا اعلام کرده که بخشی از هدستهای واقعیت مجازی (VR) این شرکت با افزایش قیمت همراه خواهند بود و نسخههای واقعیت ترکیبی (MR) نیز با تأخیر وارد بازار میشوند. تحلیلها نشان میدهد این تغییرات بخشی از تلاش متا برای تبدیل خط تولید VR به یک محصول «پرمیموم» و رقابت مستقیم با بازیگران ردهبالای بازار است.
در چند سال اخیر، متا با سرمایهگذاری هنگفت بر بخش Reality Labs تلاش داشت آینده را حول محور متاورس و فناوریهای واقعیت مجازی بازتعریف کند. اما اکنون با تغییرات تازه در قیمتگذاری و برنامه انتشار دستگاههای جدید، بهنظر میرسد این شرکت استراتژی سختافزاری خود را در جهت دیگری تنظیم کرده است؛ جهتی که کیفیت و تجربه کاربری در آن بر سرعت توسعه مقدم است. افزایش قیمت هدستهای VR و تأخیر در عرضه نسخههای MR، نشان میدهد متا میخواهد محصولات خود را از یک ابزار همهپسند به یک کالای ردهبالا و حرفهای تبدیل کند.
متا در تازهترین اطلاعیه خود اعلام کرده قیمت برخی هدستهای VR موجود در بازار افزایش خواهد یافت. در نگاه اول، این تصمیم خلاف روند رایج کاهش قیمت سختافزار در طول زمان بهنظر میرسد، اما تحلیلگران علت این تغییر را در دو موضوع میدانند:
تلاش برای ارتقای کیفیت و انتقال VR به سطحی پرمیومتر
کاهش حاشیه سود Reality Labs در سالهای گذشته
متا در تلاش است هدستهای خود را از دسته «گجتهای سرگرمی» خارج کند و به حوزه «تجربههای حرفهای» و «استانداردهای سطح بالا» وارد شود؛ مسیری مشابه آنچه اپل برای Vision Pro در پیش گرفته است.

بازار VR و MR بهسرعت در حال تقسیم شدن به دو بخش است:
بازار عمومی با قیمت پایینتر (مانند Quest 2 و Quest 3)
بازار پرمیوم با قیمت بالا و امکانات حرفهای
متا که تا پیشازاین بیشتر بر بازار عمومی تمرکز داشت، اکنون تلاش میکند ردپایی محکمتر در بخش پرمیوم داشته باشد؛ بخشی که احتمالاً سودآوری بیشتری دارد و میتواند تصویر برند را بهعنوان یک رهبر فناوری تقویت کند.