معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم با مدل جدیدی از مراکز رشد، مسیر تازهای را برای ورود دانشجویان بدون ایده مشخص به زیستبوم کارآفرینی کشور طراحی کرده است؛ مدلی که قرار است انگیزه، مهارت و توان عملی را جایگزین «ایده اولیه» کند.
محمدنبی شهیکیتاش، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم اعلام کرد طرح جدید این معاونت، فرصت تازهای فراهم میکند تا دانشجویانی که ایده اولیه ندارند اما انگیزه و ریسکپذیری لازم را دارند، وارد مسیر کارآفرینی و فناوری شوند. او گفت این مدل با هدف حل خلأهای موجود در نظام رشد و نوآوری کشور طراحی شده است.
بهگفته شهیکیتاش، دانشجویان کارشناسی ارشد در دو ترم ابتدایی با مباحث ایدهپردازی، تیمسازی و روند شکلگیری استارتاپها آشنا میشوند. در ترمهای سوم و چهارم نیز تمرکز اصلی به سمت ساخت و توسعه ایدههای تخصصی و قابل تجاریسازی سوق پیدا میکند.

در بخش صنعتی این پروژه، دانشجویان شش ماه تجربه عملی کسب میکنند. هدف این است که ایدهها نه از کلاس درس، بلکه از چالشهای واقعی صنعت استخراج شود. دانشجویان با حضور در محیطهای صنعتی مسیر شکلگیری کسبوکارهای فناورانه را از نزدیک تجربه میکنند.
شهیکیتاش توضیح داد که مدل تازه مراکز رشد طی شش ماه گذشته طراحی شده و اکنون در سه دانشگاه و پنج حوزه تحصیلی در حال اجراست. این الگو قرار است زمینه ورود گستردهتر و هدفمندتر دانشجویان به اکوسیستم فناوری را فراهم کرده و کیفیت ایدههای نوپا را افزایش دهد.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تأکید کرد مجموعه این اقدامات مسیر تازهای برای شکوفایی نسل جوان فراهم میکند؛ نسلی که قرار است به بازیگران اصلی حوزه کارآفرینی و فناوری تبدیل شود.
برای مطالعه مقالات بیشتر به سایت خانه متاورس ایران سر بزنید.