شرکت Waymo، زیرمجموعهی Alphabet، در حال آزمایش دستیار هوش مصنوعی Gemini بهعنوان راهنمای داخل کابین روبوتاکسیهای خودران است. این دستیار میتواند به پرسشهای مسافران پاسخ دهد، برخی تنظیمات خودرو را کنترل کند و تجربهای شخصیسازیشده از سفر ارائه دهد.
شرکت Waymo، زیرمجموعهی Alphabet، در حال آزمایش چتبات هوش مصنوعی Gemini بهعنوان دستیار داخل خودرو در روبوتاکسیهای خودران است.
این اطلاعات توسط پژوهشگر Jane Manchun Wong و در جریان تحلیل کدهای اپلیکیشن موبایل Waymo کشف شده است.
سندی که او یافته با عنوان «Waymo Ride Assistant Meta-Prompt»، یک مشخصات فنی بیش از ۱۲۰۰ خطی است که جزئیات رفتار دستیار هوش مصنوعی در داخل خودروهای Waymo را توضیح میدهد.
دستیار هوش مصنوعی Gemini طوری طراحی شده که به پرسشها پاسخ دهد، برخی امکانات داخل کابین مثل تنظیم دما را کنترل کند و در صورت نیاز، به مسافران اطمینان خاطر بدهد.
این یعنی Gemini فقط یک چتبات ساده نیست، بلکه نقش یک دستیار واقعی در سفر را ایفا میکند.
طبق دستورالعملهای سیستمی، وقتی مسافر از طریق نمایشگر داخل خودرو دستیار را فعال میکند، Gemini میتواند از بین سلامهای از پیش تأییدشده یکی را انتخاب کرده و حتی آن را با نام کوچک مسافر شخصیسازی کند.
در واکنش به این گزارش، Julia Ilina سخنگوی Waymo گفت:
«در حال حاضر جزئیاتی برای اشتراکگذاری نداریم، اما تیم ما همیشه در حال آزمودن قابلیتهای جدیدی است تا تجربهی سفر با Waymo را لذتبخشتر، روانتر و کاربردیتر کند.»
او افزود که برخی از این قابلیتها ممکن است در نهایت وارد تجربهی کاربران شوند یا نشوند.
این اظهارات نشان میدهد Waymo بهطور مستمر به دنبال بهبود خدمات خود با استفاده از فناوریهای پیشرفتهای مثل هوش مصنوعی است.
Waymo پیشتر از «دانش جهانی» Gemini برای آموزش خودروهای خودران خود در موقعیتهای پیچیده و پرریسک استفاده کرده است.
طبق دستورالعملها، Gemini میتواند به برخی امکانات داخل خودرو مثل دما، نورپردازی و موسیقی دسترسی داشته باشد.
با این حال، فعلاً قابلیتهایی مانند کنترل صدا، تغییر مسیر، تنظیم صندلی یا کنترل پنجرهها در دسترس نیست.
اگر مسافر درخواستی فراتر از تواناییهای فعلی مطرح کند، ربات با جملات آیندهنگرانهای مثل
«این کاری نیست که هنوز بتوانم انجامش بدهم» پاسخ میدهد.
در اسناد سیستمی، جزئیات جالبی دربارهی نحوهی پاسخگویی Gemini به پرسشهای مربوط به رقبا مثل Tesla یا Cruise آمده است.
این دستیار مجاز به حدسزدن دربارهی تصمیمهای لحظهای رانندگی یا رویدادهای خاص واقعی نیست و در صورت طرح چنین سؤالاتی، پاسخ را بهطور محترمانه منحرف میکند.
اما در عوض میتواند به پرسشهای دانش عمومی پاسخ دهد؛ مثلاً وضعیت آبوهوا یا اطلاعاتی مثل ارتفاع برج ایفل.
برای مطالعه مقالات بیشتر به سایت خانه متاورس ایران سر بزنید.