نمایشگاه «رصتا » بهعنوان یکی از مهمترین رویدادهای حوزه رسانههای صوتی و تصویری در کشور، طی سه دوره متوالی برگزار شد و توانست به محلی برای همافزایی فعالان این حوزه تبدیل شود. اما در سال جاری، برگزاری چهارمین دوره این نمایشگاه در هالهای از ابهام قرار گرفت. در همین رابطه، خبرنگار ما گفتوگویی اختصاصی با
نمایشگاه «رصتا » بهعنوان یکی از مهمترین رویدادهای حوزه رسانههای صوتی و تصویری در کشور، طی سه دوره متوالی برگزار شد و توانست به محلی برای همافزایی فعالان این حوزه تبدیل شود. اما در سال جاری، برگزاری چهارمین دوره این نمایشگاه در هالهای از ابهام قرار گرفت. در همین رابطه، خبرنگار ما گفتوگویی اختصاصی با حمیدرضا نوابی، دبیر برگزاری دورههای اول تا سوم این نمایشگاه انجام داده است.
نوابی: بنده اکنون دیگر مسئولیت دبیری نمایشگاه را برعهده ندارم. اما با توجه به پیگیریها، متأسفانه امسال از سوی ساترا و مجریان نمایشگاه هیچ اقدامی جدی برای اخذ مجوزها و تأمین بودجه صورت نگرفته است. تغییرات مدیریتی در ساترا، برخی رخدادهای اخیر از جمله مسائل مرتبط با سازمان صدا و سیما و همچنین کمبود اعتبارات، از دلایل اصلی برگزار نشدن این رویداد بوده است.
او در ادامه افزود: «شاید وقوع جنگ دوازدهروزه و حتی حمله موشکی به ساختمان شیشهای صدا و سیما بیتأثیر نبوده باشد، اما مشکل اصلی، بیعملی مدیریتی در رصتاست. نه بودجهای تخصیص داده شد، نه مجوزی صادر شد و نه ارادهای برای برگزاری وجود داشت.»

نوابی: در واقع شاخصهای مشخصی برای این انتخاب وجود ندارد. اما مهمترین مسئله، برخورداری از نگاه مدیریتی همراه با اراده جدی برای برگزاری یک رویداد تخصصی و غیروابسته به روابط است. تجربه ما در سه دوره گذشته نشان داد که حمایت مدیران ارشد و نگاه تخصصی به حوزه رسانه، نقشی تعیینکننده در موفقیت دارد.
نوابی: یکی از دستاوردهای مهم، شکلگیری «مجمع رصتا» بود که از دل نمایشگاه نخست بیرون آمد و اکنون به نهادی مهم در حمایت از پلتفرمهای صوتی و تصویری تبدیل شده است. همچنین ارتباط نزدیکتر میان پلتفرمها و سازمان صدا و سیما، انعقاد تفاهمنامههای همکاری برای تولید محتوای مشترک و ورود شرکتهای دانشبنیان به حوزه رسانه از دیگر نتایج ارزشمند این رویداد بود. در دوره سوم، نمایشگاه رویکردی رویدادمحور به خود گرفت و موضوعاتی همچون هوش مصنوعی در رسانه نیز مورد توجه قرار گرفت.
نوابی: خوشبختانه بازخوردها بسیار مثبت بود. از آنجا که غرفهها بهصورت رایگان در اختیار پلتفرمها قرار میگرفت، حضور گسترده و پرشوری شکل گرفت. بسیاری از پلتفرمهای استانی نیز برای نخستین بار فرصت حضور و معرفی توانمندیهای خود را پیدا کردند. این رویداد به محلی برای رونمایی از محصولات جدید، تبادل تجربیات و عقد تفاهمنامههای همکاری تبدیل شد.
نوابی: واقعیت این است که از عدم برگزاری نمایشگاه در سال جاری بسیار متأسفم. اما امیدوارم مدیریت جدید رصتا با نگاهی جدیتر به برگزاری این رویداد توجه کند. حتی اگر این نهادها حمایت نکنند، میتوان نمایشگاه را بهصورت خودجوش و با همکاری مجمع رستا و دیگر فعالان حوزه رسانه برگزار کرد. شخصاً نیز اگر شرایط فراهم شود، آماده همکاری در دورههای آینده هستم.
او در پایان تأکید کرد: «اگر قرار باشد رصتا همچنان بیتفاوت باشد، خودمان وارد عمل میشویم. من شخصاً حاضرم دوباره پا پیش بگذارم تا نمایشگاه چهارم را حتی بهصورت خودجوش برگزار کنیم. نمیگذاریم سه سال زحمت و دستاورد، یکباره به فراموشی سپرده شود.»